Pre zlepšenie opakovane fotografujte jeden motív
Som bratislavský fotograf a niektoré objekty som nafotil snáď stokrát. Možno si poviete, že jeden dobrý záber stačí? Ale aj po rokoch fotografovania rovnakého námetu, dokážem objaviť nové pohľady. Mení sa technika, ktorou fotografujem, ja sa vyvíjam ako fotograf, mení sa svetlo, počasie…
Ako môžete aj vy pristupovať k opakovanému fotografovaniu si ukážeme na fontáne kráľa Maximiliána na Hlavnom námestí v Bratislave.
Prieskum, inšpirácia a motivácia
Pri svojich potulkách mestom často vidím fotografov, ktorý odfotografujú všetko a bez premýšlania. Ani ich nenapadne pohľadať iné miesto, prípadný lepší pohľad. Nepremýšľajú ako využiť vlastnosti objektívov a či sa pre vylepšenie záberu nedá použiť niektorá fotografická technika.
Pokiaľ sa dá, snažme sa na internete vopred vyhľadať fotografie toho, čo sa chystáme fotografovať. Rýchlo tak zistíme, aké rôzne pohľady majú iní fotografi. Tými najlepšími zábermi sa môžeme inšpirovať.
Prieskum na mieste si urobíme vždy, či sme urobili alebo neurobili prieskum v počítači. Možno objavíme uhly pohľadu, ktoré si iní fotografi nevšimli.
01. Dôležitý prvý prieskum na internete pred fotografovaním. Najzaujímavejšie zábery si môžeme uložiť do Pinterestu.
02. Preskúmajme okolie, blízke i vzdialené.
Hľadajme vhodné uhly pohľadov
Objekt záujmu obíďme zo všetkých strán, všímajme si pri tom aj popredie a pozadie. Zaujímavý objekt alebo prvok v popredí, môže ozvláštniť fotografiu. Pozadie si všímame preto, aby nepôsobilo rušivo, prípadne aby sme ho mohli využiť pri rámovaní. Čím viac si budeme všímať popredie a pozadie, tým ľahšie sa nám bude rozhodovať odkiaľ fotografovať a akú zvoliť kompozíciu. Nezabudnime využívať vlastnosti objektívov: uhol záberu, priblíženie, podanie perspektívy…
03. Jednoduchý čelný pohľad. Šiel som na druhý koniec námestia a použil krátky teleobjektív. Vďaka tomu nevznikol efekt padajúcich línii.
04. Bočný pohľad. Použil som superširokouhlý objektív a záber z podhľadu. Tým vynikla dramatická perspektíva.
05. Nadhľad. Fotografoval som z veže radnice a použil som teleobjektív. Všimnime si kontrast osvetlenej fontány a tmavého pozadia, ktoré je v tieni.
Najdôležitejšia je kompozícia
Pri prvom fotografovaní objavíme množstvo pohľadov no zároveň nájdeme množstvo rušivých prvkom čo nám pokazili inak dobrú kompozíciu. To nevadí. Čo je na prvý krát zlé nabudúce odstránime a to dobré vylepšíme. Doma za počítačom si všimneme veci, ktoré sme priamo na mieste nevideli. Preto je dôležité kontrolovať a porovnávať naše obrazové výstupy.
Garantujem vám, že pri druhom fotení budeme lepší. Lepšie sa sústredíme, budeme pozornejší. Spravíme menej chýb a budeme kreatívnejší. Každým ďalším fotením bude naša kompozícia aj naše fotografické videnie lepšie.
Pri komponovaní pozorne sledujeme pozadie za hlavným objektom. Začiatočníci si všímajú len objekt ich záujmu. Všímajme si aj kraje a rohy formátu záberu. Zmenou pozície odstránime rušivé prvky, ktoré by inak narušili pozornosť diváka.
06. Hoc aj rozostrené, je pozadie pre kompozíciu dôležité. Pozorné oko si všimne, že nad hlavu sochy som presne umiestnil hlavu na priečelí budovy. Starostlivo som celú sochu zarámoval budovou.
07. Kreatívna kompozícia. Pomocou krátkeho 85 mm teleobjektívu som vytvoril vzťah medzi sochou na fontáne a vežou Starej radnice.
Keď je viac naozaj lepšie
Menej je viac. Poznáme to. Verte mi, že vo fotografii to nie vždy platí. Čokoľvek môžeme odfotografovať rôznymi spôsobmi a všetky fotografie môžu byť dobré, aj keď budú odlišné. Prečo sa obmedziť na jeden záber, iba jeden uhol pohľadu? Nafotíme sériu, doslova štúdiu. Postupujeme od celku, cez polocelok až k detailom.
08. Celkový širokouhlý záber, pri ktorom som využil prvok v popredí na podporenie priestorovosti záberu.
09. Detailnejší záber, rámovaný zľava lavičkou a stromom.
10. Postupne divákovi odhaľujem viac a viac detailov.
11. Objektívom odhaľujem detaily, ktoré si možno bežne ani nevšimnete.
Správne načasovanie
12. Jednoduchý no atraktívny záber vďaka vhodne načasovanému odletu holuba.
Nájdením dobrého uhla záberu práca fotografa nekončí. Fontána sa nehýbe ale svet okolo je v neustálom pohybe. Ročná doba, denná doba, počasie. Tie ovlyvňujú svetlo a atmosféru.
Nestačí len urobiť kompozične perfektný záber. Aké je svetlo? Nebolo by lepšie prísť v inú hodinu, či dokonca deň? Aká bude atmosféra keď bude pršať alebo snežiť?
Aj keď sme so svetlom a celkovou atmosférou spokojní, nie je jedno kedy stlačíme spúšť. Do záberu statického objektu môžeme pridať pohybový prvok. Napríklad holuba odlietajúceho z hlavy sochy.
Zmeňme fotografickú metódu
Na opakovanom fotografovaní nemusíme trénovať len kompozíciu. Máme príležitosť vyskúšať kreatívnejšie techniky. Napríklad maľovanie svetlom alebo bulb – fotografovanie dlhým časom pomocou silného ND filtra. Vytvoríme fotografie tisíc krát fotografovaného objektu inak ako ostatní fotografi.
13. Fotografujme v noci, ozvláštnime naše fotografie. Ja som naviac osvetlil sochu napoleónskeho vojaka malou LED baterkou.
14. Pri fotení som použil silný ND filter a fotografickú techniku cloud stacking.
To, že som sa veľakrát venoval tomu istému motívu ma vytrénovalo. Zistil som, že mám nepreberné možnosti ako uchopiť tému. Ak sa toto naučíte, viete to využiť na podobných objektoch, ktoré vidíte prvý krát. Miesto tápania ako objekt nafotografovať máte v hlave niekoľko overených spôsobov. Kamkoľvek pôjdete, fotíte suverénnejšie a lepšie.
A tým celkovo zlepšíte svoju kompozíciu a fotografické videnie.
Dobré svetlo prajem! Karol Srnec
Ďakujem. Poučil som sa.
Jano ďakujeme, potešili ste nás 🙂